Emil Boc, primarul din Cluj, a testat primul autobuz autonom din Romania

Cluj-Napoca a devenit primul oraș din România care testează un autobuz autonom, fără șofer. Testarea a avut loc în cadrul unui proiect pilot, desfășurat în timpul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică. Evenimentul, organizat sub deviza „Carbon OFF. Future ON”, a oferit contextul ideal pentru introducerea în trafic, în condiții controlate, a unei tehnologii avansate de mobilitate urbană.
Autobuzul electric Karsan Autonomous e-Atak
Autobuzul testat este un model electric Karsan Autonomous e-Atak, capabil să funcționeze complet autonom, fără intervenție umană, grație tehnologiei de conducere autonomă de Nivel 4. Acest nivel de autonomie permite vehiculului să opereze în regim complet automatizat, urmând trasee stabilite dinainte, efectuând opriri în stații, deschizând și închizând ușile, precum și respectând toate regulile de circulație rutieră, inclusiv semnalele semaforice.
Traseul de testare
Testul s-a desfășurat pe un traseu delimitat, pornind din zona hotelului Radisson Blu, cu o rută care a inclus traversarea străzii George Coșbuc și a Splaiului Independenței, trecând pe lângă Cluj Arena, cu întoarcere la punctul inițial. Autobuzul a fost monitorizat atent de autoritățile rutiere și de echipe tehnice specializate, conform reglementărilor actuale care permit testarea vehiculelor autonome în condiții speciale, dar nu și circulația lor în regim comercial. Autobuzul Karsan e-ATAK are o lungime de 8,3 metri, o capacitate de transport de până la 52 de pasageri și o autonomie de aproximativ 300 de kilometri cu o singură încărcare. Viteza maximă pe care o poate atinge este de 40 km/h, însă aceasta poate fi ajustată automat, în funcție de limitele de viteză impuse de semnalizarea rutieră sau de cerințele de operare urbană. În prezent, autobuzele din Cluj-Napoca circulă cu o viteză medie de aproximativ 14 km/h în zonele fără benzi dedicate, ceea ce face din e-ATAK un vehicul bine adaptat traficului urban din România. Până în prezent, Karsan Autonomous e-ATAK este singurul autobuz autonom de Nivel 4 activ în 12 proiecte derulate în 11 țări din Europa și Statele Unite. Acest test pilot reprezintă un pas semnificativ în direcția adoptării de soluții de mobilitate inteligentă. În cadrul demonstrației, autobuzul a fost însoțit de personal uman calificat care a supravegheat sistemele de bord, deși vehiculul a operat autonom. Această măsură a fost implementată pentru a asigura un nivel maxim de siguranță în timpul testului, în concordanță cu reglementările în vigoare.
Conținutul publicat pe monden.dinpopor.ro poate fi preluat doar în limita a 500 de caractere, cu menționarea sursei și link activ. Orice utilizare neautorizată reprezintă o încălcare a Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor și va fi sancționată conform legislației în vigoare. 🚨